Suomen
poikien ikäluokasta on vaarassa syrjäytyä 20 %, mikä tarkoittaa 5000 poikaa
vuotta kohti. On arvioitu yhden syrjäytyneen maksavan yhteiskunnalle miljoona
euroa. Tämä tarkoittaa yhtä ikäluokkaa kohti 5000 000 000 euroa. Jotain
täytyy tehdä.
Näistä
nuorista täytyy ottaa koppi ennen kuin sosiaaliviranomaiset sen tekee.
Lapsilla
tulee olla Mahdollisuus löytää Toivo ja sitä myöten Motivaatio.
Jemeniläinen
aliravittu lapsi ei edes tiedä mitä Toivo on, täytyy ensin olla Mahdollisuus.
Kun on Mahdollisuus voi nähdä Toivon, mitä kohti ponnistella ja tavoitella.
Tämän myötä tulee motivaatio.
Jos ei ole
motii, mikään ei onnistu.
Motivaationa
oli ennen Nälkä ja Vilu. Nyt hyvinvointiyhteiskunnassa tilanne on eri.
Etufemmat
eli Veljeys eli kuuluminen johonkin ryhmään on olennaista mukana pysymisessä,
jotta ei joutuisi syrjään.
Yhteiskunnasta
on tullut nopeiden Tässä Heti ja Nyt nautintojen sulatusuuni. Mediasta on saatu
vahvoja vaikutteita arvoihin, asenteisiin. Ponnisteluhalukkuus vaikeampiin ja
haasteellisempiin päämääriin on vähentynyt. Vanhemmat voisivat näyttää mallia.
Tämä se vasta onkin kova Tavoite.
Koulutustavoitteissa
ei saa laskea Rimaa. Kaikkien on opittava lukemaan ja laskemaan
jatko-opintokelpoisesti peruskoulussa. Siihen ei varmaankaan auta se, että
kaikkien oppivelvollisuutta lisätään kahdella vuodella. Osahan nopeasti
omaksuvista suorittaisi koulun paljon lyhyemmässä ajassa. Kertaus on opintojen
äiti. Tulisiko palata takaisin ja vaatia luokalta siirtymiselle opetettujen
asioiden omaksuminen eli asetettujen Tavoitteiden osaaminen/saavuttaminen.
Koulun
voimavarat tulisi kohdentaa jokaisen opiskelijan edellytysten mukaisesti.
Hitaammin oppiville annetaan enemmän resursseja ja nopeammin omaksuville
nopeampi Tempo ja vähemmän resursseja (näillä motivaatio kohdallaan). Opetuksen
taso ei saa olla heikompien mukaan ja fiksut toimii apuopettajina.
Koululaisten
ja opiskelijoiden lahjakkuuspotentiaalia ei ole varaa hukata!
Suomella ei
tällä Telluksen yhteisellä hiekkalaatikolla ole kuin Puu ja Pää. Molempia tulee
kasvattaa, jotta kansainvälisessä kilpailussa pärjättäisiin ja Suomi pysyisi
Hyvinvointivaltiona.
Apumiehen
paikkoja on enää vähemmän. Asennoituminen työhön tulee muuttua.
Palvelusektorilta löytyy tehtäviä.
Koulutus
olisi hyvä aloittaa jo vähintään vuotta aikaisemmin. Tällöin kotien
eriarvoisuudet eivät vaikuttaisi niin paljoa lapsien kehitykseen.
Kolmannen
sektorin mahdollisuus olisi esimerkiksi perustaa Harrastevälinepankki, mistä
lapset ja nuoret voisivat lainaston tapaan käydä lainaamassa esim. luistimia,
monoja, suksia etc. Kannustettaisiin yhdessäoloon, liikkumiseen, ryhmään
kuulumiseen jne.
Malli ei
liene vieroksuttava nykyisenä kirpputoriaikana.
Lapsissa on
energiaa, hyvyyttä, halua oppia uutta, iloa etc. Koulu ei saa viedä lapsen
iloa!
Seurakunnan
kerhot ovat hyviä. Voisiko kylistä löytyä toimintaa.
LC varojen
paikkakuntainen kohdistaminen. Se voisi tapahtua esimerkiksi yhdessä
Kantritoimintaryhmän kanssa.
Järvenpään seurakuntaan
palkattiin henkilö, joka etsii erityisnuoria. Lisäksi palkattiin kolme
työajatonta ohjaajaa.
Järvenpään
Sibeliusklubi tukee Järvenpään kaupungin kautta työpajatoimintaa, mikä pyörii autojen
ympärillä pyörivää.
Kunnan
liikuntatilat ovat lomien aikana käyttämättä ja välineistöä on liian vähän.
Klubit voisivat antaa toimintatonnit ulospäinsuuntautuneille lukiolaisille,
jotka vetäisivät harrastuksia koulujen lomien aikana koulujen tiloissa. Näin
syntyisi ensimmäisiä työpaikkoja. Kunta olisi työnantajana. Lapsilla ja
nuorilla olisi mielekästä tekemistä.
Lahjakkuuspotentiaalia ei ole varaa hukata!
Lahjakkuuspotentiaalia ei ole varaa hukata!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti