keskiviikko 1. lokakuuta 2025

SELKOKIELI PARANTAA OSALLISUUTTA JA DEMOKRATIAA

Selkokielen sanat ovat tuttuja. Lauseet ovat lyhyitä ja selkeitä. Asioista kerrotaan niin, että ymmärtäminen olisi mahdollisimman helppoa. Moni on kokenut ulkomaanmatkoilla häpeää siitä, että ei ole ymmärtänyt tai tullut ymmärretyksi.

Selkokieltä tarvitsevat kieliopintojensa alussa olevat ihmiset, kuten maahanmuuttajat. Lisäksi sitä tarvitsevat kehitysvammaiset, lukihäiriöiset ja muistisairaat. Tämän vuoksi tarve voi koskettaa ketä tahansa meistä. Selkosuomea tarvitsevia on satoja tuhansia.

Kielentutkija, yleisen kielitieteen dosentti Ulla Vanhatalo on esitellyt selkokieltä Suomen Kuvalehdessä (28/2025). Hän on työskennellyt selkokielen parissa noin kymmenen vuotta.


Vanhatalon mukaan tekstien, joita monet tarvitsevat, pitäisi olla helppolukuisia, koska vaikea kieli sulkee ihmisiä yhteiskunnan ulkopuolelle. Selkokielellä kirjoitetusta materiaalista on hyötyä kaikille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti